Navigatiebedrijf Garmin, concurrent van TomTom, heeft in het afgelopen kwartaal de omzet met 3 procent zien dalen in vergelijking met een jaar eerder, tot 697 miljoen dollar (526 miljoen euro). De daling was het gevolg van een lagere verkoop van navigatiekastjes voor auto’s. Dat komt naar voren uit de cijfers die Garmin woensdag publiceerde.

De omzet uit automotive-navigatiekastjes daalde met 12 procent. Het bedrijf verwacht dat het wereldwijde volume in die markt met 20 procent zal dalen. Bij navigatietoepassingen voor outdoor, fitness, luchtvaart en maritiem gebruik stegen de inkomsten. Die sectoren zijn nu goed voor 51 procent van de totale omzet.

De nettowinst zakte naar 172,4 miljoen dollar, van 185,9 miljoen dollar een jaar eerder. De winst per aandeel en de omzet van Garmin vielen hoger uit dan verwacht.

Garmin hield vast aan de verwachting voor heel 2013, die uitgaat van een omzet van 2,5 tot 2,6 miljard dollar. De verwachting voor de operationele winst werd iets aangescherpt tot 500 miljoen dollar. Eerder hanteerde het bedrijf een bandbreedte voor de operationele winst van 480 tot 500 miljoen dollar.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl